THE ZOHAR: PRITZKER EDITION
Translation and Commentary by Daniel Matt
THE ZOHAR: PRITZKER EDITION
Translation and Commentary by Daniel Matt
THE ZOHAR: PRITZKER EDITION
Translation and Commentary by Daniel Matt
  
[Aramaic Home] [Variants Home] [Vol. 5, Chapter 2 Variant Readings]

Hilufim Terumah 2 147a - 148b

ספר הזוהר פרשת תרומה

דף קמז ע"א (שורה 13) – דף קמח ע"ב (שורה 31)

דפוסים:

מ1 - מנטובה, קר2 - קרמונה, מר – ס' הזהר בעריכת ראובן מרגליות

כתבי יד: א23, א174, נ10, א3, מ55, נ416, י8, ר1

עדים נוספים:

א"ל – אור הלבנה לר' אברהם אזולאי

ג – פירושו של ר' אברהם גלאנטי (בתוך ס' אור החמה לר' אברהם אזולאי)

ג(ס"י) – פירושו של ר' אברהם גלאנטי מצטט ספרים ישנים.

ד"א – דרך אמת בעריכת ר' יוסף חמיץ

ו – פירושו של ר' חיים ויטל (בתוך ס' אור החמה)

י - אור יקר לר' משה קורדובירו

י*7 - טקסט של הזהר בתוך ספר אור יקר

כ - כתם פז לר‘ שמעון לביא

ל"ס לבנת הספיר לר' יוסף אנג'ליט

מ"מ - מקדש מלך לר' שלום בוזאגלו

ר - מובאות מספר הזהר בפירוש על התורה לר' מנחם רקאנטי (עריכת צביה רובין)

דף קמז ע"א (שורה 13) – דף קמח ע"ב (שורה 31)

 13 אוקמוה[ד"א]] אוקימנא א2 א17 מ5 מ קר י*  13-14 ורזין דיליה הא אתמר] ורזין דהני קראי הא אתמר א2 א17  14 אבל (פשטא) רזא דקרא] אבל {נ"א פשטא} רזא דקרא א2 אבל רזא דקרא א17 ד"א אבל פשטא דקרא מ5 מ קר י*  14-15 דאי אינון] דאינון מ5 קר  15 ואי ברזא] ואי אינון ברזא א2 א17 / לא] לאו א2 א17 לאו א2  15-16 (אלא הכי איהו)] אלא הכי הוא א2 א17 אלא הכי איהו מ5 מ קר י* לית' ד"א  16-17 קשיא...קשיא] קשיא י*  17 ודא (ס"א ודאי)] ודאי א2 א17 ד"א ודא מ5 מ קר י*  17-18 אלא הכי איהו[ד"א]] לית' א2 א17 מ5 מ קר י*  18 מאן בני ישראל] מאת בני ישראל מ5   19 תרומה] תרומתא א2 א17 / (לה)] לית' א2 א17 מ5 מ קר י*  21 ונחתין לה] ונחתין א2 א17 / ומאן אינון] ומאן אינ{ו}ן א2  22 ארבע] לית' א17 / דארימו לה] דארימו לון א2 א17 מ5 מ קר י* דארימו לון נ"ל לה ד"א / וההיא] וההוא א2  24 לנחתהא] לנחתא לה א2 א17 י* לנחתא מ5 לנחתהא לה ד"א / ובבעותין] ובעותין א2 א17  26 (אחרנין)] אחרנין א2 א17 מ5 מ קר י* / אמשכאן[ד"א]] אתמשכן א2 א17 מ5 מ קר י* / ארמותא] ארמנותא מ5  27 ומשכין לון] ומשכין אלין א2 א17 ומשיכין מ5 ומשכין מ קר י* / אלין(1)] לית' א17 / ועיילין] ואעלין א2 א17  28 גופא] גופין א2 א17 / לאלין] [לאילין] י* / ועל דא] ועל דא אשר א17 / דאתכליל] דא כליל א2 א17  29 נטיל ליה] נטלי לה מ5 / לתתא ושבעה זיני] ושבעה מיני א2 א17 ושבעה זיני מ5 מ קר י*  30 דא על דא] דא עם דא י*  31 קיימין ואזלין] אזלין א2 א17 קיימין אזלין מ5 קר / נחשת] נחשא א2 א17 נחשתא מ5 קר / ותקפא] ותוקפא א17 / אתבדרן] לית' ד"א  32 (נ"א אתערון)] לית' א2 א17 מ5 מ קר י* אתערן ד"א / נחשים] ונחשים ד"א / דנפקי] דנפקאן א2 א17 / כאשא] באשא א17  33 באורי"אל (נ"א נורי"אל)] באוריאל א2 א17 מ5 מ קר באוריא"ל [נ"א בנוריאל] י* באוריאל נ"א נוריאל ד"א / דא גופא לגבי דא] דא גופא לדא א2 א17 / בדא ובדא] בדא [ובדא] י* / בנחשת] בנחשתא קר  34 ובזהב] וזהב א2 א17  35 עליה] לית' מ5 קר / לשריא] לישהא מ5 לישר/?א {לשריא} קר / ב"ו א"ל ב"ו א"ל] בוא"ל בואל א17 בואל כ"ו א"ל מ5 בוא"ל ב"ו א"ל מ קר י*  36 וכד אתהדרן] וכד אהדרן א2 א17 קר י*  37 אזדמן להו] אזדמן לון א2 א17

דף קמז ע"ב

 1 דא] לית' א2 א17 / דאתהדרן] דאהדראן א2 א17 מ5 / לאכללא] לאתכללא א2 א17  2 דא עם דא] דא בדא א2 לית' א17 / משלבאן] ומשלבן א2 א17  3 גופא חד] גופא חדא א2 א17 / ואתכליל] ואתכפיל א2 א17  4 אחידו] אתאחידו א2 א17 באחידו מ5 / ובגו ארגמן] ומ{ב}גו ארגמן א17  5 בכסף ובזהב] בכסף וזהב א2 א17 / עמודין] עמודים מ5 י*  6 דלתתא] לתתא א2 א17 / קליפה גו קליפה] קליפא גו קליפא א2 א17 מ5  7 קליפה] קליפא א2 א17 מ5  9 כד"א] כדאמר מ5 / ועיניו] עיניו א2 א17 מ5 מ קר י* / כלפידי] כלפיד י* / קליפה] קליפא א2 א17  10 בסטרא[ד"א]] מסטרא א2 א17 מסטר מ5 סטרא מ י* מסט' קר / קדישא] קדושה מ5 קר / ואתאחדן] ואתאחדו א2 א17  11 כמה דאמרן דאברהם הא] כמא דכתי' דהא אברהם א2 א17 כמה דאמר דאברהם הא מ5 קר במה דאמר' דאברהם הא מ כמא דאמרן דאברהם הא י*  11-12 (נ"א רזא דתחש) כד"א ואת תחש] ואת תחש ואת וגו א2 א17 ואת תחש מ5 מ קר י* כמה דכתיב ואת תחש ד"א  12 אחוהון] אבוהון מ5 לית' י* / דישמעאל(2)] לית' י*  13 כמה] כמא א2 א17 י* / אולידת] אוליד מ5 אולידא י* / לתחש] תחש א2 א17  14 מנפץ (נ"א מצפ"ץ)] מצפץ א2 א17 מנפץ מ5 מ קר י*  15 דנפק] דנפיק א2 א17 / לכל סטרין] לכל סטרין {נ"א מנחין} א2 / גניז] גנז י*  16 גניז ליה] גנזו א2 גנזו ליה א17 / ומאן אינון] ומאן איהו מ5 קר / צדיק וצדק] צדיק וצדיק מ5 קר  17 לעלמא] למעבד לעלמא מ5 לעלמא דאתי י* / ואינון] אינון א17  18 עבדו (ס"א ואברהם...איבין ונפשין] עבדו נפשין ואיבין א2 א17 עבדו איבין ונפשין מ5 מ קר י*  19 וכמה דעבדו נפשן] כמא דעשו נפש א2 א17 כמה דעבדו נפש מ5 מ קר כמא דעבדו נפש י*  20 עבדו] עבד א2 א17 / נפש] נפשא מ5 קר  21 לא אשתכחו] לא אשתכחון א2 א17  22 עומדים כד"א] כמא דאיתמ' א2 א17 עמדים כד"א מ / שרפים עומדים] שרפים עמדים מ  23 מאי ממעל לו] {מאי ממעל} א17 / לההיא קליפה] לההוא קליפא א2 א17 לההוא קליפה מ5 קר להאי קליפה י*  24 והא אתמר ואראה את יי'8] והא איתמ' דכתיב ואראה את {אדני} א2 והא איתמר דכתי' ואראה את א17 והא אתמר וארא את ה' י*  24-25 את דייקא...את דייקא] את דייקא מ5  25 דכתיב] לית' א2 א17 / ההיא קליפה] ההוא קליפא א2 א17 ההוא קליפה מ5 קר  26 רזא דההיא קליפה] ההוא רזא דההוא קליפא א2 א17 רזא דההוא קליפא מ5 רזא דההוא קליפה קר רזא דא דההיא קליפה י* / שרפים] שרפים שרפים א17 / לההיא קליפה] לההוא קליפא א2 א17 מ5 לההוא קליפה קר  27 שמן למאור...דאתיא9] ושמן למאור דא רבות עילאה דאתיי א2 ושמן למאור דא רבות עילאה דאתיין א17 ושמן למאור דא רבות עלאה דאתיא נ41 מ5 מ קר י* / מלעילא] מלעיל נ41  27-28 תרי (ד"א חד) לעילא] {תרי} חד לעילא א2 חד לעילא א17 קר י* חד חד לעיל נ41 תרי חד לעילא מ5 מ חד חד לעילא ד"א  28 דאקרי(1)] ואקרי א2 א17 נ41 / דאקרי(2)] ואקרי א2 א17 ? נ41  29 המאור] למאור מ5 / ולא פסיק] דלא פסיק א2 א17 / מליא] מלא מ5 קר  30 וכל ברכאן וכל נהורין וכל בוצינין] וכל נהורין וכל בוצינין א2 א17  31 ולזמנין] ולזמנא מ5  31-32 כתיב ויעש...וגו'] ויברא אלהים את שני המאורות הגדולים א2 א17 כתי' ויברא אלקים את שני המאורות הגדולים בה את המאור הגדול לממשלת היום ואת המאור הקטן לממשלת הלילה נ41 כתיב ויברא אלהי' את שני המאורות הגדולים את וגומ' מ5  32 אוקמוה] אוקימנא מ5 / והכי איהו] והכי הוא א2 א17 נ41  34 וכל זמנא דדכורא] וכל זמנא דדכר א2 ובכל זמנא דדכר א17 וב/מכל זמנא דדכורא נ41  35 קריין] קרינן נ41 מ5 קר / בלישנא] בלשון א2 א17 / אקרי גדול[י*]] איקרי עלמ' עילאה איקרי גדול א2 א17 אקרי עלאה אקרי גדול נ41 מ5 מ קר אקרי גדולי ד"א  36 אדכרו] אתכרו מ5  36-37 בפרט כל חד וחד] כל חד וחד בפרט א2 א17 בפרט כל חד נ41 בפרש כל חד מ5 בפירו' כל חד קר  38 זנבא] זנב י* / לאריוותא ולא רישא לשועליא] לארייותא ולא רישא לשועלא א2 א17 לאריוותא ולא רישא לשועליו נ41 לארייתא ולא רישא לשועלים מ5 / דכד איהו...כלא] דכד הוא קיימא קמיה {נ"א גו} ארייותא לא איקרי כלא אלא א2 דכד הוא קיימא קמיה ארייותא לא איקרי כלא אלא א17 דכד איהו קיימא גו אריוותא לא אקרי אלא כלא נ41 דעד איהו קיימא גו אייוותא ולא אקרי אלא כלא מ5 דעד דאיהו קיימא גו אריוותא לא אקרי כלא אלא מ דעד דאיהו קיימא גו ארייוותא לא אקרי אלא כלא קר דעד דהוא קיימא גו ארייותא לא איקרי כולא אלא י*  39 דאריוותא זנבא דאריא אריא] דארייותא זנבא דאריה אריה א2 א17 מ5 קר אריוותא זנבא דאריא אריא נ41 / ואי בגו שועלים] ואי איהו גו שועלי א2 א17 גו שועלים נ41 קר גו שועלין מ5 בגו שועלים מ י* / אפילו איהו] אפי' דאיהו א2 א17 נ41 אפילו איהי מ5

דף קמח ע"א

 1 רישא רישא] רישא נ41 / שועל איהו בלא פרודא ושועל אקרי] שועלא איהו ושועל איקרי א2 א17 / דהא] לית' נ41  2 שני המאורות הגדולים] שני גדולים מ5 / אתקרון אע"ג] איקרון ואע"ג א2 א17 ואע"ג נ41 אתקרו אע"ג מ5 איקרון אף על גב י* / לגבי] דלגבי נ41  3 דעלאה] עילאה א2 א17 עילא מ5 דלעילא קר / מעלאה] מעילא א2 א17 מ5 קר / כדין אקרי] כדין איקרון א17  5 למאור] המאור מ5  6 דאיהי חד] דאיהו חד א2 א17 מ5 מ קר י* דהוא חד נ41 / אבני שהם וגו'] ואבני שהם וגו' א2 א17 קר ואבני שהם מ5  6    דף קמח ע"ב (שורה 9) אבני שהם וגו'...וכסף ונחשת] לית' נ41  7 זיני] מיני י*  8 דזהב איהו] זהב דאיהו א2 א17 מ5 קר י* / וכסף] [וכסף] י* / איהו רחמי ואסתלק זהב[ד"א]] אסתליק א2 א17 אסתלק מ5 מ קר [איהי רחמי] וכסף אסתלק י*  9 סליק יתיר איהו] סליקו יתירא א2 א17 סליק יתירא איהו מ5 מ קר י* / סתם] סתים א2 א17  10 שביעאה] שיבעאה מ5 / ודא איהו] ודא איהי מ5  11 לעלמא (ד"א ל"ג נפיק) מאן דאדבק ליה] לעלמין {נפיק} מאן דאדביק ליה א2 לעלמין מאן דאדביק ליה א17 לעלמא נפיק מאן דאתדבק ליה מ5 מ קר לעלמא מאן דאתדבק ליה י* לעלמא מאן דאדבק ליה ד"א / ומתמן] מתמן א2 א17  12 כל זיני זהב] כל מיני זהב א2 א17 כל זיניה שבת מ5 / מאן דאקרי זהב] לית' א2 א17  13 בחדוה] בחדווא א2 א17 / לתתאי] לתתא א2 א17 בתתא מ5 מ קר / כד אשתני] קא אשתני מ5 קר כד אישתני י*  14 תכלא] תכלת א2 א17 י* / בדינא] דינא מ5 קר / בחדוה] בחדווא א2 א17  15 ובסליקו] וסליקו מ5 קר / דדחילו דחדוה] דדחילי דחדווא א2 דדחילו דחדווא א17 דדחילו דההוא מ5 מ קר דדחילו דההוא [נ"א דחדוה] י* דחדוא דההוא ד"א / דרועא] דדרועא א2 א17 דרעותא {דרועא} מ5  16 רישא] ראשה קר  17 חדוהי ודרעוהי] חדוהא ורעותוי מ5 חדוהי ודרועהי י* / (נ"א ואימתי...וכו')10] לית' א2 א17 מ5 מ קר י*  18 כדין] כד א17 ד"א  19 אתהדר] אהדר מ5 קר / אשתלים אתריה] לית' ד"א / (נ"א אלים אריה)] לית' א2 א17 מ5 מ קר י* אלים אריה ד"א / ז'] ששה מ5  20 לגרעונא דרועא] לגריעותא דדרועא א2 א17 לגרעונא דדרועא מ י* / שמאלא ותכלת] שמלאה ותכלא מ5 שמאלא ותכלא קר  22 כל שית סטרין] כל סטרין י* / וכגוונא דא] כגוונא דא א2 א17 מ5 מ קר י* / אוקמוה] אוקימנא מ5  23 תליסר] תריסר א17 ד"א תליסר [נ"א תריסר] [ואינון תריסר] י* / בשביעאה] ושביעאה א2 א17 מ י* ושבעה מ5 קר / דאיהו] דאיהי מ5 / רישא עלייהו] עלייהו רישא א2 א17  24 דקיימא...דקיימא] דקיימא י*  25 סתימא] סתימאה א2 א17  26 סגור דאיהו סגור] סגור י*  27-31 (ושמא דיליה....ס"ח א'] חסר א2 {חסר ו?ו בסוף אל??.} א17 לית' מ5 קר אמרו המגיהי' כך מצאנו בכל ההעתקות אשר היו לפנינו ומהלשון נראה שחסר כאן מ ]אור יקר 125-137]: ושמא דיליה איקרי זהב ירקרק ורזא דא אוקמוה חברייא אסתר ירקרוקת היתה גוון אתרוג וכולא חד זהב דא איהו רישא בסתימו אף על גב דאיהו באתגליא לגבי זהב עילאה עד דאתמשכא ושריא לרישא דגבריאל כמא דאוקימנא ובגין כך כולא איהו ברזא עילאה ואתמשכא ההוא רזא לתתא כולא כגוונא חדא ועשית כפורת זהב טהור וגומ' ר' שמעון אמר בכל פרשתא דא אשכחנא דאתמסר כל עבידתא בידא דמשה בר תרין בכולהו כתיב ועשית ובארון ואפוד כתיב ועשו ארון עצי שטים ועשו את האפוד ולא כתיב ועשית מאי טעמא בארון לא כתיב ועשית בגין דארון כליל(י) ליה למשה בגויה לאתנהרא מיניה ואצטריכו אחרא לתקנא תיקונא ושפירו דיליה למיעל לגביה באפוד לאו דיליה הוא ולא לאשתמשא ביה ולא אצטריך ליה למשה למעבד פולחנא דאחוי דהא משה איהו מלכא ואהרן שושבינא דמלכא ואי תימא והא כתיב והלבשת את אהרן ואפדת לו ונתת עליו ושמת עליו האי פולחנא דמשה ויקרא דאהרן איהו אלא ודאי יקרא דמשה איהו דהא קודשא בריך הוא לא בעא פולחנא דאהרן [אלא] על ידא דמשה ואהרן לא יכיל לאתקדשא אלא על ידע דמשה ובכולא אצטריך אהרן למשה וכל האי יקרא דמשה ועשית כפורת תא חזי כתיב בפרשתא דא עובדא דשמים וארץ וכל אינון חילין דתמן דהא קודשא בריך הוא לא פקיד למעבד משכנא אלא כגוונא דעובדא דשמים וארץ למהוי דיורא דלתתא כגוונא דדיורא דלעילא ולאתחברא דא לדא כגוונא דנשמתא וגופא למהוי כולא חד כתיב בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ הא אוקימנא אבל רזא דכפורתא הכא ברמיזו דלעילא שלשלא דמטטרון גניזא דמשכנא לארמא ארמות קודשא עילאה ותתאה ברא שית דא שתא עילאה כפורתא גניזא טמירתא דאשתטחא מרזא דטמירו עילאה ואתפש פרישו לאתנהרא גו נהירו טמירותא טמירא גו האי (פרוכתא) כפורתא מ[י]טטרון מטטרון דאתאחדא מתתא מגו דחילו דאזלא בקושטא גו ארעא הוא אשתכח נהירו דאביד אדם קדמאה ואתטמר ההוא נהירו בגנתא דעדן סלקא לעילא ולא אתישבא בדוכתיה דהא לא הוה אשתלים מכל סטרין שלימו דלתתא הוה גרע דהא אתאביד בחוביה דאדם קדמאה נחת לתתא אתטמר גו אילני גנתא אתפשט תמן בכל סטרי גנתא עד דאתילד חנוך בן ירד כיון דאתילד הוה אשתכח סמיך לגנתא שריאת ההוא נהירו לאנהרא בגויה אתרבי ברבו קודשא ושריא עליה נהירו דא מנצצא עאל לגנתא דעדן דאשתכח תמן אילנא דחיי וענפוי ואיביה דאילנא ארח ביה ואתישב גו ההוא רוחא דנהירו דחיי ואתו שליחן מלאכי עילאי ואולפו ליה חכמתא עילאה יהבו ליה ספר דהוה טמיר גו אילנא דחיי ואוליף מיניה וידע אורחוי דקודשא בריך הוא ואשתדל אבתריה הדא הוא דכתיב ויתהלך חנוך את האלהים ואיננו עד דההוא נהירו (ד)אשתלים בגויה כיון דההוא נהירו אשתלים לתתא בעא לסלקא לדוכתיה ובגין לאחזאה ההוא שלימו ברזא דחנוך יומא חד עאל לגנתא דעדן ואחמי ליה טמירין דגנתא ואנח ההוא ספר וכל מה דחמא לבר ואיהו צניע גו חברייא לבתר אתלבש ההוא נהירו גו ההוא לבושא לאחזאה לעילא למהוי כסופא בהדיה לכל אינון דעבדו קטגוריא במאריהון דלא יתברי ברנש בעלמא הדא הוא דכתיב ואיננו כי לקח אותו אלהים ואיננו בהאי עלמא ואיננו כדקא הוי בהאי עלמא כי לקח אותו אלהים ואיננו בהאי עלמא ואיננו כדקא הוי בהאי עלמא כי לקח אותו בדיוקנא אחרא בהאי איהו תדיר נער ורזא דא הא אוקימנא חנוך לנער על פי דרכו לאנהגא עלמין כולהו גם כי יזקין לא יסור ממנה דהא תדיר ואשתכח ביה תדיר ואתהדר נער דחנוך אתכליל בדיוקנא דעלמא טמירא איהו גו כורסייא דמאריה עביד שליחן בעלמין כד עלמא בדינא נפקא ואיקרי מטטרון רבון על כל חילין עילאין וסבא איהו נער עאל מעלמא לעלמא ואתישבא רוגזא דיוקנא דא אתפריס בפריסו כפורתא ואתציירן ביה בההוא פריסו תרין דיוקנין חד דכר וחד נוקבא וקיימין תרין רביין עולימין רחימן ברחימו דביקן דא בדא ורזא דא בראשית ברא אלהים פרישו כפורתא סתימאה את השמים ואת הארץ תרין כרובים קיימין בדביקו בחביבותא שמים וארץ לא כתיב אלא את לאסגאה תרין כרובים כחדא כפורת דא פריסא לגו בטמירא דהיכלא ובתרין סטרין קיימא תרין אילין [בזוהר שלנו בהשמטות: בראשית סלקא לעילא רזא דליה נחתא לתתא כגוונא דההוא רזא ד] בראשית סלקא לעילא לעילא ולא אתרשים ברשימו נפקא רשימו לבתר ואתעביד מיניה כפורתא עילאה רשימא ברשימין תלתא ברזא יהו"ה אלהינ"ו יהו"ה מאילין תלתא נפקין תלתא אחרנין ואינון שית והיינו בראשית אתפרש דא כפורתא לסטר דרום ומערב ואפיק תרין כרובין כחדא דכר ונוקבא דישתכחון דא לקבל דא דרום איהו ראש כהן בראש ואיהו דכר מערב איהו נוקבא בת יחידה בת היתה לאברהם ודאי והיינו ברזא דא דכתיב בראשי ברא בת ראש י כפורתא עד דלא אשתמע עד דאתפרש בפרישו ואפיק תרין אלין כגוונא דא ה ועל דא בת ראש בת אברהם ו כפורתא לאתפרשא אתהדר כפורתא ממערב לצפון ואתפרש בפרישו ואתגליא [בנדפס: דכר] דאתאחיד בסטרא דכפורתא ונוקבא אתטמרת לתתא ואתעבידת באר דצפון ורזא [בנדפס : בראשית] דא בת אש י כפורת ר פרישו דאתפרש ואתחזי חד ולא תרין דהא נוקבא אתכפיא לתתא ואי תימא ר כולא חד פרישו עילאה ותתאה הכא הוא דלא אתפרש שמא מן דא כולא איהו אלהים אתהדר כפורתא ממערב למזרח פריס פריסו לתרין סטרין בסטרא דמזרח ובסטרא דמערב (בין) [כיון] דכפורתא קיימא במזרח ובמערב כדין חדוה אשתכח וחנוכא כדקא יאות והאי בת אתכלילת בעטרה כדקא יאות וקיימא באשלמותא וכדין איהי ברזא דיליה בראשית בלא פרודא כלל ולקבל תלת זמנין [בנדפס: אלין סלקין ישראל תלת זמנין למיחג חגייהו] למיחגיהון בפסח אתהדר כפורתא בסטר דרום ומערב וכדין ההיא בת קיימא באברהם ואיהי בת ראש ותמן הלל ולאו הלל גמור דהא תרין כרובים אלין לאו אינון באשלמותא כדקא יאות וישמעאל נפקא ומקטרגא מיומא דראש השנה עד יומא דסוכות אתהדר כפורתא מצפון למערב כדין ההוא [בנדפס : בת] דאתכפיא ואתקיימא ביה ביצחק לאו בחדוה עשו נפקא ומקטרגא בסוכות סלקא האי בת ואשלימא ביה ביצחק בחדווא ומתחברן דא בדא וכדין הלל גמור על דאשתכך רוגזא וחמתא בשבועות אשתכך בשבועות [בנדפס : עצרת] אתהדר כפורתא בסטרא מזרח ומערב כדין שלימו אשתכח וחביבו ודביקותא איהו בכל סטרין וחדווא דעילאי ותתאי וכדין תורת ה' תמימה משיבת נפש ובתלת זמנין אלין כפורתא מהדרא בסטרא כדקא יאות כפרת דא אתפרסת לעילא גו ההוא נקודה טמירא בנהירו קדמאה דאתפרסא לבתר אתפרס בשלימו ושריא על ההוא פריסו קדמאה כד אתחפיין גדפי כרובים על האי כפורת בגין דאתחפיא כפורת ולא יהא באתגליא כפרת כפרת (ד)כתיב דכד אתיא נהירו עילאה אינון כרובים בטשי בגדפייהו וסליקו לון לעילא ואמרי שירתא מסגיאו דההוא חדווא דההוא נהירו כגוונא דלא לתתא וכפורתא אתהדר ומאינון תלתא וחד הוו כרובים ימינא ושמאלא ימינא שריא ביה רוחא דלעילא מההוא סטרא ושמאלא דהוה במערב באתהדרותא דכפורתא קאי לגביה בסטרא שמאלא ושריא ביה רוחא דנוקבא ואתדבק דא בדא חביבו דכר ונוקבא בהאי עלמא אינון תרין ולא יתיר ואי תימא לעילא הואיל ולא אצטריך דבקותא בכפורתא איך אתהדר כפורתא ודאי בההוא אתהדרותא אתדבק דא בדא ותדיר אתדבק ביה כגוונא דכרובים אינון לעילא קיימין על את וניסא והא אוקימנא רזא דכתיב פורשי כנפיים סוככים בכנפיהם [בנדפס : ולא כתיב פרושי כנפים סכוכים] אלא על את וניסא הוו קיימין זמנין ידיעאן הוו סלקין גדפייהו ופרשי לון לעילא בכל יומא ויומא והוו מהדרן ומחפיין על כפורתא ועל דא באת וניסא הוו קיימין בכל אתר דרוחא עילאה הוה אתי ושריא ודאי בההוא אתר דשארי אית ליה ממשו וקיומא ברנש איהו מעפרא (וערלא) [ועד לא] שרא עלייהו נציצו דרוחא דלעילא לית ביה ממשו כיון דשריא עליה אית ביה ממשו וקיימא בקיומא ואי תימא דא בלחודוי תא חזי מחוטרא דאהרן דאיהו אעא בלא ממשו כלל כיון דשדר ביה קודשא בריך הוא זעירו דרוחא קאי בקיומא ואתעביד בריה וממשו ומה [בנדפס : אעא] דלאו אורחיה בכך כיון דשדר ביה קודשא בריך הוא חד זעירו דרוחא קאים בקיומא והוה ביה ממשו כרובים דאינון בקדושה וקיימאן בקדושה כגוונא דלעילא על אחת כמה וכמה בכל זמנא דהוו ישראל זכאין כרובים הוו דביקין בדבירו אפין באפין כיון דהוו סרחאן הוו מהדראן אנפייהו דא מן דא מנא הוו ידעי הכא אפליגו עמודין דעלמא אבל בתננא דקרבנא [ובקורבנא] על גבי מדבחא וכהנא כד בריך ית עמא באילין תלתא הוו ידעין דאילין כרובים מהדרן אפין דא מן דא וקב"ה בעי תיובתא דבנוי תננא דקרבנא כד הוו ישראל זכאין תננא הוה סליק לעילא באורח מישר בעיטרא בקולפין אי לסטר מזרח ואי לסטר מערב או בכל סייפי עלמא באורח מישר הוה סליק וכד לא סטא ימינא ושמאלא כדין רעותא קיימא מלעילא ותתא וקב"ה אתרעי בעובדיהון דישראל בחביבו יתיר בקרבנא על גבי מדבחא כד הוו ישראל זכאין הוה אתחזי על גבי אשא דמדבחא דיוקנא דאריה אכיל קרבנא על גבי מדבחא וכד לא הוו זכאן הוו חמאן דיוקנא דכלבא רביע על מדבחא כהנא כד בריך ית עמא בשעתא דזקיף ידוי כד הוו ישראל זכאין ואתחזון לברכה ידוי הוו זקיפין בזקיפו בלא טורח כלל ואתרמו (בחיזו) [בחידו] ברעו כדין שכינתא שריא עלייהו ואזדקפו אינון מגרמייהו וכדין כהנא הוה ידע דאתחזון ישראל לברכא ובריך לון ברעו דליבא וכד ידוי הוו יקירן ובטורח סגי אזדקפו ולא יכיל לארמא לון בר בטורח כדין הוה ידע דהא שכינתא לא הוה [דשכינתא לא שריא על ידוי וישראל לא אתחזון לברכה דבגין דבשעתא דשכינתא הוה] אתיא ושריא על ידוי כל אינון אצבען דאינון בדיוקנא עילאה הוו חדאן ההוא כרובים בהאי עלמא וכל שכן לעילא לקבלא שכינתא על גבייהו ופרחי לאזדקפא לעילא כמא דהוו חדאן כרובים דהאי עלמא כגוונא דא לעילא [מאי] טעמא שעתא דלא הוו ישראל זכאין וידוי דמשה אתיקרו ולא יכיל לאזדקפא לון דכתיב לעילא על ריב בני ישראל ועל נסותם את ה' לאמר היש ה' בקרבנו אם אין וכדין ויבא עמלק ואתיקרו ידוי דמשה דלא יכיל לזקפא לון עד דקבילו עליה עונשא דכתיב ויקחו אבן וישימו תחתיו וכו' והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וכאשר יניח ידו וגבר עמלק כגוונא דא לוחי אבנא כגוונא דא לכהנא ועל דא כרובים בההוא זמנא דישראל זכאין הוו אנפין באנפין מתדבקאן דא בדא וכד לא הוו זכאין הוו מהדרן אנפין אילין מאילין ועל רזין אילין הוו ידעין אי ישראל זכאין אי לאו זכאין כרובים רביין וכולא ברזא חד קיימי דכתיב כי נער ישראל ואהבהו ובגיני כך כולא בחדתותא דסיהרא קיימי כמא דאתחדי דא בחדתותא הכי הוא כולא ובגין נער אינון נערים ורזא דא אשת נעורים דקיימא על תרין נערים בחדתותי עילאה כרובים אנפי רברבי ואנפי זוטרי ודא הכי אינון אנפין טמירין לעילא דלא אתגליין ובגינייהו הוו חדתותא דסיהרא ומילוי דיליה אנפי זוטרי לתתא כמא דאוקים בכפורת לעילא ותתא (ו)[ב]רזא חדא קיימא את השמים ואת הארץ ואילין רזין דתרין כרובים חד דכר וחד נוקבא למהוי דביקין אילין באילין בחביבו כמה דאתמר את לאסגאה עילאה ותתאה כחדא למהוי רזא דכרובים כולא בכללא חדא דכתיב עבדו את ה' בשמחה חדוותא דתרין כרובים דהא רביין כל מאן דשארי בגוייהו אהדרו אנפוי כרבייא וחדי עמהון ורזא דא כיון דשארי עלייהו מאן דשארי אתהדר נער בחדו דכולא וברעותא אף על גב דאתיא בדינא על עלמא כיון דשארי עלייהו אתהדר בחדוה נער קטירא בחדו ועלמא אתהדר ברחימן מאן דאיהו ברוגזא [ייתון] לגביה רבייא מיד אשתכך רוגזא ואתהדר בחדווא ושוי גרמיה כרביא וכדין כולא בחדווא ועל רזא דסתרא דא נער ישראל ואוהבהו לית רחימו וחביבו בר דרביא כתיב ויהושע בן נון נער לא ימיש הוה קאים גו משכנא דמשה בגין דההוא אהל אהל דמשה הוה בחדו ורעו דחדוא ויהושע אנפוי בסיהרא בכולא בכל רזין דיליה הכי הוה כיון דמשכנא אתבני לא אצטריך יהושע למהוי תמן אלא כרובים הוו תמן ומשתכחי בחביבו דא בדא אנפין כרביי בחידו כיון דשארי עלייהו מיד כולא איהו בחידו ודינא לא אשתכח כלל ובגין כך קב"ה רעותיה דעמא ישראל בעא לאחזאה עובדא לתתא לאתערא רחימו ולאעברא דינא דלא ישלוט עלייהו כלל ויהון תדיר בחדוה עמיה זכאין אינון בעלמא דין ובעלמא דאתי כתיב והנער שמואל משרת את בני ה' כתיב נער וכתיב ושמואל בקראי שמו ותנינן שקול היה שמואל כמשה ואהרן אי שקיל איהו כמשה ואהרן אמאי כתיב נער דהא מכמה דרגין אינון ולא הוי מטי אפילו לדרגא זעירא דמשה כל שכן למהוי שקיל כתרווייהו אלא האי קרא הכי איהו משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו משה איהו נביאה מהימנא עילאה על כל שאר נביאי אהרן בכהניו איהו כהנא עילאה על כל כהני עלמא ולא הוה כהנא רבא דסליק בדרגא עילאה כאהרן זכה אהרן לנבואה ולכהונה נביא וכהן מה דלא זכה כהנה אחרא ואי תימא הא זכריה כהן הוה ונביא ההוא נבואה י*  32 לשעתא] ולשעתא מ5 מ קר / ורוח אלהים] ורוח א2 א17 ורוח יי' מ5 / הא] לית' י*  33 ירמיהו] ירמיה א2 א17 / ודא] והא א2 א17 מ י* והאי מ5 קר  34 לא זכו] לא זכה מ5 קר / ולכהונה[ד"א]] לית' א2 א17 מ5 מ קר י* / בנבואה] לנבואה מ5 קר  35 זכה בכהונה] וזכה בנבואה {בכהונה} א2 וזכה בנבואה א17  36 וקודשא בריך הוא] קודשא בריך הוא י* / אתיב ליה] אתיב א17  37 כתיב ביה] הכי כתיב ביה א2 א17 / היום אקרא] אקרא היום א2 א17  38 ויתן קולות וגו'] ויתן וגו' א2 א17 ויתן קולות ומטר מ5  39 בכהונה...אוף שמואל] בכהונה עילאה קמי קב"ה אפ' שמואל א2 בכהונה עילאה קמי קב"ה אוף שמואל א17 / הוה משמש] {מ}שמש הוה א17 מה משמש מ5 משמש קר  40 תלתא אינון דהוו] תלת הוו אינון מ5 תלת אינון דהוו קר  41 בכהונה] בכהונה גדולה א2 א17  42 (ס"א שמש)] לית' א2 א17 מ5 מ קר י*  42-1 הוה דשמש בכהונה ומגו ירמיהו] ירמיהו הוה דשמש בכהונה {ומגו ירמיהו} א2 ירמיהו הוה דשמש בכהונה א17

דף קמח ע"ב

 1 לאו הכי דהא כתיב] לאו הכי לאו הכי דהכתי' א17 / בענתות] בענתות בארץ וכו' מ5  3 ז' ימי מלואים] שבעה ימי המילואים א2 א17 / והנער נער ושמואל] והנער שמואל א2 א17 מ י* והנער נער שמואל מ5 קר  4 משרת] משרת את פני יי' א2 א17  4-5 ואהרן...ואהרן] ואהרן מ5 ואהרן מאי דנטיל להאי נער וזכי ביה זכי באינון דרגין עלאין דקיימן בהו משה ואהרן קר  5 כמה] כמא א2 א17 י*  6 דאוקמוה] דאוקימנא מ5 / בגין דנפקי] דנפקי א2 א17  7 גוון] לית' א2 א17 / למיהך כחדא] לית' א2 א17  8 בחד] בחדי מ5 כחד י* / תו נחשת] תו ונחשת מ5 קר  8-9 בכלא כחדא] דכלא בחד א2 א17 דכלא כחדא מ5 קר  9 ד"א זהב וכסף זהב] לית' מ5 / לזהב] דאתהדר לזהב א2 א17  10 וכלא אתכליל] וכלא כליל נ41 מ5 קר  10-11 לחדוותא ולא דינא זהב] לחדווא או {נ"א גו} דינא זהב א2 לחדווא או דינא זהב א17 לחדווא גו דינא זהב נ41 לחדוותא גו דינא זהב מ5 מ קר י*  11 תקפא] לתוקפא א2 א17 תוקפא נ41 תקיפא י*  12 הנחשת] {הנחשת} א2 לית' א17 נ41 / דכתיב] כתיב י*  13 אתר] אתרי נ41 / דנחש] דנחשת מ5 / דיליה הוא] דיליה איהו א2 א17 נ41  14 אתא ועבד] אתא ועשה א2 א17 י* / נחש נחשת] נחש נ41  15 דכתיב ויעש משה נחש נחשת] לית' א17 דכתיב ויעש משה י* / אתר] לית' מ5 קר / ועקרא] ועקרא דא נ41 ועקר קר / הוה דהא] דהא א2 א17 נ41  16 השרפים] וגו' א2 א17 / נחש שרף] נחש שרף ועקרב מ5  17 ובגין] וכדין ובגין א17 / דמשה הוה ידע] דהוה ידע משה א2 א17 דהוה ידע ? נ41  18 חטאו] חטו א2 א17 נ41 / בלישנהון] בישניהון מ5  20 בתר] באתר מ5 / בההוא גוונא דאצטריך ליה] כגוונא דהא אצטריך ליה מ5 קר  20-21 דהא אתריה נחשת איהו] לית' י*  21 איהו] לית' א17 / וקב"ה] דקב"ה א2 א17 / א"ל] אמר מ5 קר / יתעביד] אתעביד א2 א17 יתעבד מ5 י* / כמה] כמא א2 א17 י*  22 על הנס] על נס מ5 קר  22-23 מאי על הנס] לית' נ41 י* מאי על נס מ5 קר מאו על הנס מ  23 רשימו] רשימא א2 א17 / והא] ודא נ41 / האי נחש אזלא] האי נחשת אלא מ5 האי נחש אזל י*  24 ובעיא] ובעא מ5 מ קר י* ובעת ד"א / אשת] אולת קר / לאתתקנא] לאתקנא א2 א17 נ41 / גרמה] גרמאה נ41 גרמיה מ5 מ קר / דילה] דיליה מ5 מ  25-26 איהו את ה'...ולא אתתקן11] הוא {את ה' והכי אתחזי לה אשת זנונים ההוא רשימו ואת דילה איהנא כההוא גוונא} בההוא גוונא דאיצטריך ולא אתקן א2 הוא בההוא גוונא דאיצטריך ולא אתקן א17 איהי את ר/?"א והכי אתחזי לה אשת זנונים ההוא רשימו ואת דליה איהי כההוא גוונא ולא אתתקן נ41 איהו את ה"א והכי אתחזי לה אשת זנוני' ההוא רשימא ואת דילה איהו כההוא גוונא ולא אתתקן מ5 קר איהו את ה' והכי אתחזי לה אשת זנונים ההוא רשימא ואת דילה איהו כההוא גוונא ולא אתתקן מ איהו את ה' והכי אתחזי לה אשת זנונים ההוא רשימו ואת דילה איהו כההוא גוונא ולא אתתקן י*  26 ואת דילה] ואת דיליה נ41 מ5  27 את דילה] את דלא א17 נ41 / אתתקנא] אתתקנת א2 א17 אתקנת נ41 אתתקן מ5 קר לאתתקנא י* / דאת ה'] דאת ה"א מ5 קר  27-28 (ס"א את ק'...דאת ה')] לית' א2 א17 נ41 מ5 מ קר י*  29 ולא אתתקן למעבד הכי] ולא אתקן למעבד לה הכי א2 א17 ולא אתתקנת למעבד נ41  31 דיוריה כגוונא דדיורא] לדיוריה כגוונא דדיוריה א2 א17 דיורא כגוונא דדיורא מ5

1 במהדורת מנטובה כתוב כמו במהדורת מרגליות שהטקסט של היכלות הודפס בבראשית דף לח.

2 במהדורת קרימונה כתוב: "אמר המגיה כאן היו ההיכלות והם נדפסים בפרשת בראשית דף כ"ט עמו קט"ו'.

3 בכתב יד זה מצוי אחרי הסימן הטקסט על ההיכלות שכפי שמצויין במהדורת מרגליות הודפס שם בזוהר ח"א דף לח.

4 כנ"ל.

5 כנ"ל.

6 כתב יד זה מתחיל בדף קמז ע"ב (שורה 27) וגם בו מצוי הטקסט על ההיכלות בסוף הסימן.

7 במהדורה זו כתוב בתחילת הסימן הבא: 'ענין ההיכלות אלו הם שבעה מדורין פירשתים בפרשת בראשית ועם כל זה איותה נפשי לפרשם הנה פעם שנית כי אין מדרש בלא חידוש ומהאל נעזר בע"ה' ואז מצוי הטקסט של ההיכלות.

8 בדרך אמת כתוב: 'ואראה את אדני את דייקא'.

9 בדרך אמת כתוב: 'שמן למאור דא משה רבות עלאה'.

10 בדרך אמת כתוב: 'לתתא ואמתי אשתלים כסף'.

11 בדרך אמת כתוב: 'גוונא דאצטריך ולא אתתקן'.

©2022 Zohar Education Project, Inc. All rights reserved.

This document may be reproduced and distributed for educational use only. Any other use, including commercial use, is strictly prohibited without the prior written permission of Zohar Education Project, Inc.

[Previous]  [Home] [Top]  [Next]