THE ZOHAR: PRITZKER EDITION
Translation and Commentary by Daniel Matt
THE ZOHAR: PRITZKER EDITION
Translation and Commentary by Daniel Matt
THE ZOHAR: PRITZKER EDITION
Translation and Commentary by Daniel Matt
  
[Aramaic Home] [Variants Home] [Vol. 10, Chapter 3 Variant Readings]

Hilufim ZH MhN Lekh Lekha - Section 12 (new materials from MSS)

תוספת לז"ח מדה"נ לך לך שלא מופיעה בדפוסים [המשובצת בסיום הפרשה בכ"י אמ1, ו1, ו22]

הועתק מכ"י אמ1 [דף לט ע"א ש. 8 עד לט ע"ב ש. 17]

[פרשת יב. ד"א]  ויהי אברם בן תשעים שנה ותשע שנים וירא יי' אל אברם וגו' ר' יצחק פתח כתפוח בעצי היער כן דודי בין  הבנים וגו' אר"י בן שלש [10] שנים הכיר אברהם את בוראו שנ' עקב אשר שמע אברהם בקולי עקב  עק"ב  שנים וימי חיותו היו  קע"ה נמצא  עקב אשר שמע בקולי  והשלש לא שמע  בקולו ואר"י  העולם כלו לא נברא אלא  בזכות אבהרם וגו' {שנ'} אלה תולדות השמים והארץ בהבראם באברהם כתי' ואל תתמה על זה בא וראה מה כתיב הרים הגבוהים ליעלים סלעים מחסה לשפנים  א"כ הרים הגבוהים לא בראם הקב"ה  אלא ליעילים וכן הסלעים לא בראם אלא [15]  בשביל היותם מחסה לשפנים אם  הרים בראם בשביל היעלים והסלעים בשביל השפנים אל תתמה להיות העולם נברא בשביל אברהם א"ר יהודה בשעה שנולד אברהם קרא הב"ה לשמים ולארץ ואמ' להם עד היום לא הייתם ראויים  לעמוד בשביל הרשעים מכאן ואילך הרי אתם קיימים לעולם ולעולמי עולמים שנ' קורא אני עליהם ועמדו יחדו כתי'  הכא קורא וכתי'  התם קראתיו וכתי' הכא [20] יחדו וכתי' התם אחד ולמה נקרא אחד שעד אותו היום מנח ועד אברהם לא היה אדם שיאמין בהקב"ה זולתו וכלם היו עובדי ע"ז ובא אברהם והוא  נזכ נתהוה אחד ולמה  נקרא ראשון א"ר אחא כשם שהקב"ה אחד ואין שני לנגדו כך היה אברהם אחד ואין שני  בכל דורו א"ר יוחנן בשעה  שברא הקב"ה לאברהם ורצה להראות טבעו בעולם ונסהו כדי שלא יהא פתחון פה לכל באי עולם ויאמרו  איש צדיק הוא בשביל שלא [25] נסהו הקב"ה שאלמלא נסהו יהיה  כ"ל כשאר אדם החוטאים ואינם עומדים בנסיון אלא אמ' הקב"ה גלוי לפני שיעמוד בכל אותם הנסיונות שאנסה לאברהם אבל כדי שלא יהא פתחון פה לבאי עולם שלא נסיתיו ולפי' היה צדיק על כן נסהו ועמד בכלן אר"י /כתפוח זה שעומד תמיד בריחו ואינו משתנה ממנו הה"ד כתפוח בעצי היער זהו אברהם בין הרשעים בצלו חמדתי  יצחק ???? הוא עד היום לישראל לפני הקב"ה  ופריו מתוק לחכי אלו הם יצחק ויעקב ד"א/ כתפוח בעצי היער

לט ע"ב

זהו יצחק שנתקיים בבריתו של הקב"ה  הה"ד אקים את יצחק וקודם שנולד בבטן אמו נתקדש לפני הקב"ה ונקרא שמו  יצחק אר"י מ"ל מהאי דכת' אקי"ם  אשר קידש ידיד מבטן מלפי' תקנוהו בברכת מילה אשר קידש ידיד מבטן שזהו יצחק דאמ"ר יוחנן מאי דכת' מי מלל לאברהם הניקה בנים שרה באותו המשתה שעשה אברהם לכל גדולי הדור היו כלם [5] מביאים בניהם והיתה שרה מניקת לכלם כדי שיאמינו  היו הן נוטלות ליצחק ולא היה יונק משדיהם והיו כלם  נדמים כקוף בפני אדם הה"ד כתפוח בעצי היער  וגו' בין הבנים  של אומות העולם בצלו חמדתי וישבתי אר"י הואיל ואמ' חמדתי מהו  וישבתי זהו הר המוריה שבו נתעקד ופריו מתוק לחכי זהו יעקב שהוא הפרי דתנינן העץ זהו אברהם דכתי' בהו והשענו תחת העץ  והצל זהו יעקב שנקראו ישראל על שמו [10] ויצאו  י"ב הנקראים זרע אמת זהו הפרי ד"א כתפוח בעצי היער זהו המילה שניתן לאברהם דא"ר למה נדמה אברהם כשנימול בין  אומות העולם לתפוח זה העומד בין עצי היער שאינם ראוים אלא לשריפה בצלו חמדתי וישבתי זהו אברהם ואזלא הא כיהא דא"ר תנחום בשעה שאמ' הקב"ה לאברהם שימול נצטער  אמ' לא אברהם ובן שמונת ימים ימול לכם כל זכר חייך כל תינוקות שימולו לשמונה אתה תהי עומד [15] עליהם לעדות שהם קבלו בריתי ולא יכנסו לגיהנם ואליהו עומד מהאי גיסא בכסא הברית ואברהם  מעומד על ראשו הה"ד בצלו חמדתי וישבתי כלומ' בצלו של אברהם ופריו מתוק לחכי האי דאמרי' להכניסו בבריתו של אברהם אבינו

++++++++++++++++++++++

חילופים:

כתבי יד: ו1, ו22

[8-10] ויהי] פרשה י"ב ד"א ו1 פרשה י"ב י"א ויהי ו22 [10-15] הבנים וגו'] הבנים בצלו חמדתי וישבתי ופריו מתוק לחכי ו1 ו22 / עק"ב שנים] מאה ושבעי' ושנים ו1 ו22 / קע"ה נמצא עקב] מאה ושבעים וחמש נמצא מאה ושבעים ושתים ו1 מאה ושבעים וחמש נמצא קע"ב ו22 / והשלש] והשלש שנים ו1 / בקולו ואר"י] בקולי ואמ' ר' יצחק ו1 / העולם] כל העולם ו22 / בזכות] בשביל ו1 ו22 / א"כ] לית' ו1 ו22 / אלא ליעילים וכן הסלעים] אלא בשביל היעלים והסלעים ו1 אלא בשביל להיות מחסה לשפנים אם הרים גבוהים ו22 [15-20] בשביל היותם מחסה לשפנים אם] לית' ו22 / הרים בראם בשביל] הרים הגבוהים לא בראם אלא בשביל ו1 בשביל ו22 / לעמוד בשביל] לעמוד מפני ו1 ו22 / הכא קורא] הכא קורא אני ו1 ו22 / התם קראתיו] התם כי אחד קראתיו ו1 ו22 [20-25] נזכ] לית' ו1 ו22 / נקרא] לא נקרא ו22 / בכל דורו] בדורו ו1 ו22 / שברא הקב"ה לאברהם ורצה להראות טבעו בעולם] שנברא אברהם רצה הקב"ה להראות ולהוציא טבעו לעולם ו1 ו22 / איש] אי ו1 ו22 [25-30] כ"ל כשאר] כשאר כל ו1 ו22 / יצחק ???? הוא] וישבתי זהו יצחק שזהו ו1 / ופריו] למאן ופריו ו1 / כתפוח זה שעומד...אלו הם יצחק ויעקב ד"א] לית' ו22

לט ע"ב

[1-5] הה"ד אקים] הה"ד ואת בריתי אקים ו1 / יצחק אר"י] יצחק אמ' ר' ו1 א"ר ו22 / אשר קידש ידיד מבטן מלפי' תקנוהו בברכת מילה אשר קידש ידיד מבטן] נוטריקון א' אשר ק' קידש י' ידיד מ' מבטן ו1 ו22 [5-10] היו הן נוטלות] והיו נוטלות הן ו1 / נדמים] נדמין לפניו ו1 נדמים לפניו ו22 / וגו'] כן דודי ו1 ו22 / של] לית' ו22 / וישבתי זהו] וישבתי אמ' ר' יצחק הואיל ואמ' אלא זהו ו1 וישבתי אלא זהו ו22 / והצל זהו יעקב] והצל זהו יצחק והפרי זהו יעקב ו1 ו22 [10-15] י"ב] י"ב שבטים ו1 ממנו י"ב שבטים ו22 / אומות העולם] האומות הערלים ו1 אומות הערלים ו22 / אמ' לא] אמ' לו ו1 ו22 [15-20] מעומד] לית' ו1 ו22

©2022 Zohar Education Project, Inc. All rights reserved.

This document may be reproduced and distributed for educational use only. Any other use, including commercial use, is strictly prohibited without the prior written permission of Zohar Education Project, Inc.

[Previous]  [Home] [Top]  [Next]